Når Apoteket styres av Markedskreftene

Jeg vil med dette innlegget og påfølgende kommentarer ta til orde for og argumentere for at det er på tide med politisk overstyring og å knytte krav opp mot løyve for distribusjon av reseptbelagte medisiner for å sikre bransjens seriøsitet, slik at kundene kan få en mer kvalitetssikret kompetent og trygg apotektjeneste ettersom apotek har en funksjon i forhold til og er nokså alene om å selge medisinsk utstyr som berører folkehelsa og de behvovene som er for medisinsk utstyr o.l. og jeg tror de fleste er enige med meg i at det hadde vært fint om "Apotek" var det stedet man fremfor noe kunne stole på at medisinsk utstyr og de kremer og produkter som selges der er trygge, holder høy kvalitet og har dokumentert virkning, er allergivennlige og fungere i praksis og at man skal kunne forvente å finne kompetente ansatte der som kan gi råd og veiledning slik det tradisjonelt har vært før markedstenkning og profitthensyn begynte å overstyre det apotekerfaglige. Et apotek er ikke og kan ikke drives som "en hvilken som helst kommersiell butikk". Det er en faghandel som står i en helt spesiell særstilling ifht Folkehelsa og de behovene folk har knyttet til liv og helse, fra å hente reseptbelagte medisiner til medisinsk utstyr og produkter man trenger ifht allminnelige helseplager og småskader, allergier, sårstell, spedbarnpleie osv. Disse tingene er av så stor betydning, og apotene så alene i bransje og tilgjengelighet, at her bør Folkehelsa komme først og frie markedskrefter, profittenkning og konkurranse lengre ut i rekka. Jeg ser et voksende behov for politisk styring av Apotekerbransjen med tanke på Folkehelsa, for å sikre kvalitet slik at det medisinske behovet i befolkningen som faller inn under Apotekbransjen blir ivaretatt, og at en bransje med så tett bånd til Helsevesenet også reguleres slik at man kan kjenne seg trygg på de produktene man kjøper der, og at de ansatte har kompetanse til å veilede og svare på spørsmål både ifht til det som går på bruk av medisiner, interaksjon og kontraindikasjoner mellom skolemedisin og kostttilskudd de selger og kan gi veiledning ifht både å finne de rette produktene for de helsebehov man har og gi veiledning ifht til bruk. Dette var noe man tildligere kunne ta som en selvfølge, men de siste årene har det skjedd en vesentlig kursendring, som verken jeg eller de mest seriøse innen Apotekerbransjen og faget liker.

I kveld ble jeg gruelig irritert etter å ha vært på APOTEKET. I morgen skal jeg gå og spørre om de bruker ufaglærte skolejenter som ferievikarer! Jeg kuttet meg nemlig i tommelen idag og måtte til legen å sy noen sting. Og fikk da lagt en bandasje med en strømpe over. Men jeg jobber som Gartner og det er midt i våronna, så jeg klarte selvfølgelig ikke å la være å jobbe litt. Og dermed fikk jeg jord på bandasjen og hadde behov for å få skiftet alt idag siden såret var ferskt og det ikke er spesielt heldig å gå med våt bandasje fullt av jord over et ferskt sår. Jeg hadde endel ting som måtte gjøres før, så det ble kveld før jeg kom meg til vaktapoteket.

Der ba jeg det jeg trodde var en kvalifisert apoteker med fagkunnskaper og iallfall kjennskap til hvilket utstyr de hadde i salg om de produktene jeg trengte, viste henne hånden og forklarte utførlig hva behovet var. "I gamle dager" fikk man det allminnelige praktisk medisinske utstyret- av proffesjonell kvalitet man trengte, i tillegg til medisner når man gikk på et Apotek og kunne stole på Fagkunnskapene til de ansatte og be om råd. I dag er Apotek blitt noe helt annet! Nå ser det ut som et Parfymeri når man kommer inn! Vel og bra om de også fortsatt hadde det medisinske utstyret og produktene man trenger om man skader seg litt og denslags, som Ikke selges i parfymerier og dagligvare, og de hadde beholdt den faglige kompetansen og kunnskapsnivået man tidligere kunne regne som bankers. Men nå handler det visst mer bare om å øke omsetningen og selge mest mulig. Halve apoteksortimentet består nå av produkter som ikke har noe som helst med helse og medisin å gjøre. Og jeg liker det virkelig ikke.

Jeg viste henne kompressbandasjen jeg hadde på tommelen og forklarte at jeg nettopp hadde fått sydd en kuttskade. Så ba jeg om sårdesinfeksjonsveske, En elastisk bandasjestrømpe til å trekke over kompressen, nye kompresser til å legge rett på såret, en god elastisk tape ("legeplaster") siden jeg må ha god bevegelighet i hånden under arbeidet og alt må holdes godt på plass, samt engangshansker og en vannfast tape/film til å feste hansken til håndleddet så jeg kan dursje uten at bandasjen blir våt. Hun gikk litt frem og tilbake, men jeg stolte på at det hun til sist hadde funnet fram var det jeg trengte. Jeg tenkte at det var da svært så fancye farger på de strømpene hun ga meg i en eske med flere, og at de så veldig små ut der de lå sammenrullet, men tenkte at da er de vel hyperelastiske,- hun visste jo hva jeg skulle bruke dem til.

Så kommer jeg hjem og skal legge ny bandasje. Tar av den gamle bandsjen. Vasker deretter hendene og desinfiserer såret og omliggende område godt. Så legger jeg på ny kompress og taper den fast, men tenker at det var da en svært upraktisk boks den tapen kom i, vanskelig å åpne og uten noe til å rive den over på, så jeg må klippe den med saks. Så kommer den ytterst irriterende biten når jeg drar ut en av de kulørte strømpene, for å dra den over tomlen på vanlig måte, splitte den og knytte den fast. Litt elementær kunnskap til bandasjering har da en Røde Korser! Men disse strømpene er jo bare tull! De er så trange at jeg knapt får trukket den over min ubandasjerte pekefinger, og ikke stort lengre enn fingeren, så Om den hadde vært vid nok for tomlen med kompress på hadde jeg likevel ikke kunne splitte den og knyte den fast, slik man må når såret ligger på innsiden helt ved roten av tomlen. Hva er disse egentlig beregnet på? Til å pynte seg med? De kan i høyden brukes på et småbarns bandasjerte finger. Man bruker jo ikke en slik strømpe om det bare er en rift med plaster på man har på en fing, da holder det med plasteret! '

Jenta prøvde også av en eller annen grunn å selge meg Medium de medium hanskene, og ga meg en til å prøve fra en boks like ved, som om hun helst ikke ville gå ut i den avstengte butikkdelen enda en gang. Om man får en medium hanske akkurat på en ubandasjert hånd, trenger man jo absolutt noe større til en bandasjert hånd, særlig når man arbeider med hendene, ellers blir de for trange og sprekker lett. Jeg ba også spesifikt om vitrylhansker, men hun kom med vinylhansker, det er nå derimot ikke så skrekkelig viktig, men jeg er nokså sikker på de hadde begge deler, hun hadde sikkert bare aldri hørt om vitryl. Må ha vært et ytterst nyansatt, uerfarent fjols!

I morgen skal jeg sikte meg ut en av de eldre ansatte som ser ut som hun har jobbet der så lenge at hun iallfall vet hva jeg snakker om, hva de har i butikken og hvilket bruk artiklene de selger er til. For de Må da vel ha elementært, enkelt profesjonellt medisinsk bandasjeutstyr på et Apotek??? Iallfall burde de heller hatt Det en 200 ulike hudkremer og andre skjønnhetsprodukter. Ønsker man slikt kan man da heller gå i et Parfymeri.

Kommersialiseringstendensen og profitt-tenkningen har virkelig gjort noe ikke bare Apoteker men også andre fagbransjer. Kompetente ansatte med stolthet av sitt fag og ærlig, redelig arbeid er visst ikke på moten lenger. Nå handler alt om penger, markedsandeler, omsetning og (hurtig) profitt- og det går på den faglige og etiske standarden løs!

Det henger enda igjen at man stoler på Apoteket og forbinder det med høy standard, kompetanse, helse og medisin, men slik er det altså ikke lenger. Dette er hva Forbrukerrådet fant i sine undersøkelser når de testet kremer og hudpleiprodukter i salg hos Apotekene:

Apotekene konkurrerer nå med parfymeriene om å ha flest kremer som skal gjøre oss glattere, friskere og mer ungdommelige. Nordmenn stoler også på at produktene apotekene selger, er helsebringende og uten problematiske stoffer. Slik er det ikke.

Det viser seg at produkter som selges via apotek, ikke nødvendigvis er bedre enn de man finner i parfymerier eller dagligvarebutikker. Boots er blant de aller dårligste med hele 120 produkter i Hormonsjekk-databasen som inneholder hormonforstyrrende stoffer. Mange av Boots egne merkevarer inneholder inntil fem hormonforstyrrende stoffer i ett enkelt produkt. Andre kjente merkevarer fra apotekenes hyller, som Aco, Eucerin og Vichy, inneholder også hormonforstyrrende stoffer. Det samme gjør flere kremer fra Dermalogica og Matis, som ofte selges i hudpleiesalonger.

Likefullt: Vi har ikke noe alternativ så vi er i endel henseende avhengig av Apotekene, det er ikke noe man kan boikotte, selv om det nå altså ser ut til å ha beveget seg mer mot en allminnelig butikk, heller enn en faghandel og kompetanselevrandør. Jeg liker det ikke!

Så gjenstår det å se om "bade-dusj-fimen" hun ga meg egner seg til det bruk jeg sa jeg trengte det til, eller om jeg må gå og returnere det produktet også.

Det er trist at et norsk Apotek ikke lenger uten videre er noen trygg garantist for kvalitet og kompetanse, men mer og mer fremstår som en hvilken som helst butikk fremfor profesjonell faghandel. Det er faktisk ikke bare kundene som reagerer, det bekymrer også de i Apotekerfaget som tar sitt fag på alvor, at useriøse aktører er i ferd med å ødelegge tilliten til bransjen, samtidig som disse kjedene som setter markedkrefter og profitthensyn foran fag fordi de har høy inntjening eser ut og "spiser opp" mindre kjeder med større seriøsitet og redelig yrkesstolthet som ikke har den samme omsetningen og inntjeningen. På denne måten utkonkurrerer profitt seriøsitet, og de seriøse aktørene tvinges til å endre seg i samme retning for å vinne marked, og da er det til syvende og sist kundene og folkehelsa som blir de store taperne og hele fagmiljøet korrumperes.

Helsekost:

Bilde fra Boots Apotek med mye av det samme utvalget av kosttilskudd, naturlegemidler og te-varianter, som i mange tilfeller aldeles ikke har noen evidensielt påvist helseeffekt og også kan ha bivirkninger og sideeffekter, forsterke eller hemme bruk av skolemedisin-medikamenter og være potensielt skadelig og kontraindikert ved en del sykdomstilstander. Uten grundig kompetanse og veiledning fra de apotekansatte kan man altså ikke være trygg:




 

10 kommentarer

Eline

25.05.2017 kl.01:57

Apotek eller helsekost du sikter til? Du skriver nemlig om apotek men har bilde av helsekost..?

Anita Karine Bårdsen

25.05.2017 kl.03:48

Det er jo nettopp det som er poenger Eline: At de selger alt mulig annet enn man tradisjonelt forbinder med apotek mens fagkunnskapene, standarden, seriøsiteten og yrkesstoltheten fases ut til fordel for markedskrefter og profitt. Nå ligner jo apotekene mer på Parfymerier og nettopp helsekostforretninger når du går inn i lokalet. Man finner altså nå en rekke produkter som man også finner i andre allminnelige butikker på Apoteket, og produktene apoteket selger holder ikke høyere kvalitet og er ikke sikrere ifht helse enn det man kjøper andre steder, mens de altså ikke lenger har endel av det allminnelige utstyret man trenger av profesjonell kvalitet som man trenger når man f.eks får enkle skadet som mitt kutt i fingeren. Sånn var det ikke før, men mange har enda samme tillit til Apotekene og tror det de kjøper der er tryggere helsemessig og av bedre kvalitet og av bedre kvalitet, mer allergivennlig osv enn man finner andre steder viser jo forbrukerrådets testing. Hva er poenget med at et Apotek skal ha 200 hudkremer i sortimentet (Boots har faktisk det). Det har jo ingenting med farmasi eller helse å gjøre, handler kun om å tjene mer penger. Kan de ikke heller holde seg til den tradisjonelle Apoteknisjen og heller øke spesialiseringen og tilby flere og bedre produkter som folk faktisk trenger med tanke på helse, småskadet, førstehjelp og denslags. Alt annet finner man jo likevel andre steder, men en helt allminnelig basic bandasjestrømpe det har de altså Ikke!

Anita Karine Bårdsen

25.05.2017 kl.04:09

Et Apotek er jo ikke bare en helt vanlig butikk. Dit kommer folk med ulike alvorlige og allminnelige helseplager og man forventer å bli møtt med trygg kompetanse, og at de ansatte skal kunne svare seriøst og korrekt på spørsmål og gi råd og vink. Normalt må man være utdannet apotekniker, farmasøyt og gjerne også ha annen helsefaglig utdanning og holde seg oppdatert og vite noe både om de reseptbelagte medisinene og andre produkter de selger som har betydning for liv og helse, om helsekostproduktene de selger kan kombineres med eller er kontraindikert og potensielt farlige ved samtidig bruk av medisiner, ting som går på allergier osv og praktiske helsetips som det er naturlig at apotekansatte vet noe om. Det er ikke sånn og jeg håper aldri det blir sånn at "om man har gode attester fra en ekspeditørjobb på Lindex" eller annen selger er man hjertelig velkommen til å arbeide på Apotek. Det er en Faghandel innen helse som har monopol som spesialbutikk og helse og farmasi er fagfeltet.

Thea

25.05.2017 kl.10:58

Har engang vært på et gartneri eller blomsterbutikk, ser ikke forskjell. Hun som jobbet der kunne ikke svare på om alle planter slipper pollen eller det var noen planer jeg kan ha hjemme uten å bli allergisk. Skjønner ikke poenget med gartneri og blomsterbutikker. De kan jo ingenting de som jobber der - så nå handler jeg blomster på dagligvare butikken :)

Skikkelige fjols. De solgte til og me øredobber, Skilt med memes og sjokolade.

Anita Karine Bårdsen

30.05.2017 kl.20:26

Det er mye rart i disse tider, og den seriøsiteten og kompetansen man tildigere kunne forvente å finne og stole på i faghandelen er i stor grad en blitt en eksotisk sjeldenhet. Nå er det bare om å gjøre å tjene mest mulig penger på kortest mulig tid uten tanke verken for faglig stolthet og etikk eller noe som helst bare : Money rules!

Anita Karine Bårdsen

30.05.2017 kl.20:33

Men hvis det bare var Meg du ville "ta" med den kommentaren Thea siden jeg skrev at jeg arbeidet som gartner, så bomma du en smule, for jeg har aldri i mitt liv jobbet verken i blomsterbutikk, hagesenter eller gartneri ;-)

Anita Karine Bårdsen

30.05.2017 kl.20:43

Fenomenet med at profittenkning går foran faglig seriøsitet og trygghet er all over på tvers av bransjer, men i og med at apotekene har enerett på distribusjon av reseptbelagte medisiner og i utgangspunktet er nokså unike som faghandler og har med folks helse å gjøre fremfor noen annen butikkbransje, er dette en bransje hvor seriøsitet har mer å si for folkehelsen enn f.eks en blomsterbutikk og derfor i sterkere grad også et politisk spørsmål. Jeg vet apotekernes egne fagorganisasjoner selv tar til orde for å luke ut useriøse kjeder som tenker mer kommersielt enn fag. For det er faktisk fortsatt de som tar sitt fag alvorlig, og de liker heller ikke denne utviklingen!

Anita Karine Bårdsen

30.05.2017 kl.20:55

Og Thea: Noen ganger er det faktisk også slik at ett eneste inkompetent fjols i staben i et firma som ellers driver seriøst og har høykompetente ansatte kan ødlegge for firmaets rennome som bedrift, så derfor bør et seriøst firma luke ut slike ansatte både av hensyn til kundene og sitt eget firma ;-)

Anita Karine Bårdsen

30.05.2017 kl.21:10

Og om et slikt fjols i en ellers seriøs bedrift med gode høykompetente ansatte bringer firmaet i vanry via misfornøyde kunder, er det iht alt jeg har lært om service og kundebehandling aldri kunden man skal skyte på for det. "Kunden har alltid rett". Så om fjolset selv gir seg til å skyte på kunden i selvforsvar, behersker hun/han heller ikke den delen av apotekerjobben som går på service og kundebehandling og da har en slilk ansatt etter min mening ingenting på et apotek å gjøre og både kunder og arbeidsgiver er best tjent med å gi vedkommende fyken om det kommer flere klager fra flere kunder. Hadde ikke jeg f.eks støtt på akkurat Den ansatte jeg gjorde den kvelden, men isteden ble møtt av en mer kompetent og erfaren ansatt som kjente butikken og produktene og besittet såpass kunnskaper at hun skjønte hva jeg ba om og hva hun solgte meg, hadde antagelig heller aldri jeg skrevet et kritisk innlegg rettet mot apotekerbransjen. Så ett eneste lite fjols er nok....

Anita Karine Bårdsen

30.05.2017 kl.21:25

På den andre siden vil en seriøs aktør sørge for å gi unge uerfarne nyansatte så god opplæring at de unngår å gjøre slike feil. Og om apotekene ikke hadde så mange vidunderkremer mot rynker og holdt seg til medisinsk utstyr og et lite utvalg kremer med dokumentert evidensbasert virkning som står i forhold til reklamen, og sørget for at de produktene de hadde i salg var sikrere ifht allergi og skadelige bivirkninger enn det man finner andre steder og sørget for litt kursing så kompetansen står i forhold til det behovet folket har som angår helse og allminnelige småskader, enkle bandasjer og slikt, hadde også slike beklagelige og irriterende ting som det jeg opplevde kunne vært unngått. Og Thea: er man nyansatt, uerfaren og usikker er det bedre å innrømme det og si at man ikke vet eller kan enn å prøve å late som. For i utgangspunktet er jeg altså en av de mange i min generasjon og oppover iallfall som Forventer den kompetansen på et apotek. For tidligere kunne man nemlig være trygg og stole på apotekenes seriøsitet. Før markedstekningen og profitthensyn tok helt overhånd og de mer useriøse kjedene skjøt frem og tok over.

Skriv en ny kommentar

, Stavanger

( KLIKK PÅ BILDET FOR Å LESE HELE ) Fra Målselv, bosatt i Stavanger siden 1989. Grunnuttdannet som agronom og Fagutdannet Renholdsoperatør + litt annen vgs (allmennfag, helse og sosial grunnkurs, pedagogisk psykologi, halvårsenhet i friluftsliv/miljøfag, folkehøgskole økologisk landbruk, diverse kurs). Søker å "alliere meg med alle gode krefter" og enkeltmennesker, på tvers av politiske og sosiale skillelinjer, etnisitet og livssyn. Det kan være Sunt å øve seg i å se ting fra ulike sider og perspektiv, også "motpartens". kan hende er det meningsforskjellene og motsetningene vi lærer mest av? Hvis vi bare vil høre på, lytte til og snakke med de man i utgangspunktet mener det samme som, og "fraksjonerer seg på et ytterpunkt", blind for andre perspektiver og "klar for krig" blir det ikke mye nyansert vidsynt tenkning av det, det bare øker konfliktnivået. Jeg er Røde Korser og har en ukuelig tro på Menneskeverdet.Engasjert meg spesielt innen flerkultur. Vil man være et Levende menneske i utvikling, kan man ikke "sementere" sine holdninger, da må man med de grunnverdiene man tror på i bånn, våge å løfte blikket, tenke nytt, "se en gang til" og tenke om igjen. Det jeg mente igår, er derfor ikke alltid det jeg mener idag! Kristen (katolikk). Lang erfaring som skribent og tidvis foredragsholder. Februar 2014 avsluttet jeg et engasjement som kantine/renholdsarbeider hos InBusiness AS , og har etter det hatt et engasjement gjennom AB Solutions som servicemedarbeider ved Sola lufthavn, for deretter å ta Fagutdanning innen renhold. Jeg har som regel gode intensjoner, men nettopp når "de lærde menn og den gemene hop" blir provosert av stil og innhold og "setter kaffen i halsen" over at jeg våger å si noe annet enn det som er "opplest,vedtatt og politisk korrekt", er jeg som skribent kanskje på mitt beste, for da har jeg iallfall ytt et ORIGINALT bidrag til "debatten". Å være "spesiell" er Ikke noe Mål i seg selv, men å være den man Er og "yte sitt genuine bidrag til verden". DET bør vel nesten være et mål for alle mennesker, for tenk hvor stort og rikt Mangfoldet da blir, og hvor mye som kan Skapes! Det trenger ikke være perfekt så lenge det er DITT. Etterligninger og plagiater er imidlertid noen ganger en del av lærings-prosessen. Min Skriveprosess er ikke bare en kontinuerlig "sortering" på vei mot større personlig klarhet og innsikt, men også små "øyeblikksrapporter", fra det perspektiv jeg på hvert ståsted underveis måtte ha, som kanskje også kan bidra til å øke andres Innsikt og Utsyn. Desverre er det slik at selv i Kirken oppstår det klikk- og parTdidannelser av grupper med "de Rette meningene", og slike eksklusive Meningsfellesskap, Kan gå på beksostning av Menighetsfellessakpet, hvor Idealet nettopp er at vi i innbyrdes Kjærlighet skal tjene hverandre som unike mennesker, med ulike Nådegaver og Talenter. Det kunne vi ikke om alle er LIKE! Hvert menneske er enestående, og formes og (på det beste) Utvikler seg i løpet av Hele livet. Alt liv kjennetegnes ved at det er i Bevegelse og endring. Det er aldri Statisk! Det skrevne ord "lever" imidlertid videre uavhengig av forfatterens utvikling", mens jeg har endret noen synspunkter underveis. Likefullt går det en rød verditråd og et humanistisk menneskesyn gjennom alt jeg har skrevet. Idag ikke videre politisk engasjert, men har seigliva rødt arbeiderklasseblod i årene og hjertet godt over på venstresida. I enkelte henseende har jeg likevel kommet til å "banne i den politisk korrekte venstresidas Kirke" og krenket noen av deres "Hellige sekulære Kyr", mens deler av "kristenleiren" jeg tilhører misliker meg fordi jeg solidariserer med den svakeste, undertrykte part i Israel-Palestina konflikten ;-) Alt liv er i bevegelse og gjennomgår ulike prosesser. Så: Never take me for Granted! Men alle trenger Ett fast punkt å jobbe ut fra, om ikke verden skal "tumle overende". Gud og min Tro på Ham, er Mitt faste punkt. For noen synes hele livets akse å dreie rundt Egoet. Men nettopp i Min egen litenhet har jeg fått en svimlende Anelse av Guds Storhet, og tilgang til en Kraft som ligger utenfor meg selv. "De store og sterke" stoler på egne krefter, og dermed må de også klare seg med det. Jeg omfavner Mangfoldet på Guds jord, og på ingen måte bare det som "er som meg". Brobyggere er noe jeg liker bedre enn de som bygger Murer og truer menneskenes Frihet. Men virkelig Frihet er ikke Grenseløs og fordrer en viss rettferdig balanse, lover og regler. Ellers blir det bare kaos, normløshet, Anarki og "den sterkestes rett" som gjelder. Det gagner menneskeheten like lite som tvang og diktatur!

hits